Καθορισμός ύλης μαθημάτων
εξετάσεων επιλογής εκπ/κών για μετεκπαίδευση
στα Διδασκαλεία της χώρας

    Σας στέλνουμε τη Γ3/ 577/16-11-1998 με την οποία τροποποιείται η Γ3/736/19-12-1ΘΘ7 Υ.Α. «Καθορισμός ύλης μαθημάτων εξετάσεων επιλογής  για μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία της χώρας » και σας ενημερώνουμε ότι η ύλη των μαθημάτων των εξετάσεων επιλογής για μετεκπαίδευση έχει ως εξής :

1. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Οι υποψήφιοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί θα εξεταστούν στη ανάλυση λογοτεχνικού κειμένου (Με βάση το εξεταζόμενο κείμενο θα διατυπώνονται ερωτήματα σχετικά με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία ή την Παιδική Λογοτεχνία της εποχής στην οποία ανήκει το κείμενο-χαρακτηριστικά λογοτεχνικών σχολών, αισθητικών ρευμάτων, εκπρόσωποι )

α) Ποίηση
1.Επτανησιακή ποίηση:Κάλβος ,Σολωμός .Μαβίλης
2.Γενιά του ‘8Ο : Κ. Παλαμάς
3.Κ.Καβάφης
4.Κ.Βάρναλης
5. Γενιά του ‘30: Γ. Σεφέρης, Ο. Ελύτης, Γ. Ρίτσος, Ν. Βρεττάκος
6. Παιδική ποίηση 1880-1990

β) Πεζογραφ!α
1.Γενιά του ‘30: Στ. Μυριβήλης ,Ηλ. Βενέζης, Γ. Θεοτοκάς
2. Πεζογραφία Παιδικής Λογοτεχνίας του 20ου αιώνα

2. ΠΑΙΔΑΓΩΠΚΗ - ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Για τους δασκάλους η ύλη διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Ι.   Παιδανωνική

Έννοια .προβληματική και τάσεις της σύγχρονης Παιδαγωγικής.

Προϋποθέσεις, σκοποί, παράγοντες, μέσα και βασικές αρχές της σύγχρονης σχολικής αγωγής. Αυταρχική -

Αντιαυταρχική Αγωγή.

Ο ρόλος του σχολείου, σχολικό-παιδαγωγικό κλίμα, σχολική ζωή, σχολική αποτυχία, αντισταθμιστική αγωγή.

Παιδαγωγική σχέση δασκάλου – μαθητών. Συνεργασία σχολείου –οικογένειας.

Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση της αξιολόγησης.

Διαπολιτισμική Παιδαγωγική.

Πολιτική ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση.
Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός.

Κοινωνικοποίηση.

Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση

ΙΙ. Ψυχολογία

Η σύγχρονη ψυχολογία: Μέθοδοι έρευνας και κλάδοι.

Η ψυχολογία του παιδιού της σχολικής ηλικίας βιοσωματική, γνωστική, συναισθηματική,.κοινωνική, ηθική και γλωσσική ανάπτυξη του μαθητή του δημοτικού σχολείου.

Ατομικές διαφορές των παιδιών και η σημασία τους στη διαδικασία της μάθησης

Μάθηση, έννοια ,είδη, βασικές θεωρίες, εφαρμογές στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.

Ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση ατόμων με προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς.

Ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Λύση προβλημάτων.

Για τους/τις νηπιαγωγούς η ύλη διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Ι.   Παιδανωνική

Έννοια, προβληματική και τάσεις της σύγχρονης Παιδαγωγικής.

Σύγχρονα ρεύματα προσχολικής αγωγής.

Διαδικασία προσαρμογής - ένταξης.

Ψυχοπαιδαγωγική ατομικών διαφορών.

Διαπολιτισμική εκπ/ση.

Πρώιμη παρέμβαση.

ΙΙ.ΨυχολονΙα

Μέθοδοι έρευνας και κλάδοι της ψυχολογίας.

Γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική, ηθική και γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού της προσχολικής ηλικίας.

Θεωρίες προσωπικότητας .

Θεωρίες μάθησης, εκπαιδευτικές εφαρμογές, μαθησιακές διαδικασίες.

Αναπτυξιακές διαταραχές.

3. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Για τους δασκάλους η ύλη διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Ιστορική ανασκόπηση της Διδακτικής Μεθοδολογίας και σύγχρονες τάσεις.

Έννοια , σκοπός ,στόχοι, περιεχόμενο της διδασκαλίας.

Επαναπροσανατολισμός των θέσεων της Διδακτικής Μεθοδολογίας στο σύγχρονο σχολείο

Σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις - στρατηγικές στη μαθησιακή διαδικασία.

Η μαθητική ερώτηση στη διδασκαλία.

Καλλιέργεια της δημιουργικής και κριτικής σκέψης μέσα από τη διδασκαλία.

Σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία και διδασκαλία.

Η διδασκαλία της ανακάλυψης της γνώσης και οικοδόμηση των αξιών.

Προγραμματισμός - διεξαγωγή και αξιολόγηση της διδ/λίας.

Διδακτικές στρατηγικές -προσεγγίσεις στα επιμέρους μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος του Δημ Σχολείου.

Διδακτικές ενέργειες για την ενσωμάτωση των παιδιών με ιδιαίτερες εκπ/κές ανάγκες.

Η ενθάρρυνση του μαθητή κατά τη διδακτική διαδικασία.

Η οργάνωση της σχολικής τάξης.

Η δυναμική της μαθητικής ομάδας και η αξιοποίηση της στην παρώθηση των σκοπών της εκπαίδευσης.

Για τους/τις νηπιαγωγούς η ύλη διαγωνισμού ορίζεται ως κατωτέρω:

Επιστημολογία και διδακτική
Ιδεαλισμός
Μαρξισμός
Κριτικός Ορθολογισμός
Κριτική θεωρία

Σύγχοονα ρεύματα της Διδακτικής -Διδακτικές θεωρίες
Ιστορική -Ερμηνευτική Διδακτική (θεωρία της μόρφωσης.
Εμπειρική - Διδακτική (θεωρία της μάθησης).
Κοινωνική -Κριτική Διδακτική (θεωρία της επικοινωνίας ).

Αναλυτικά Προγγράμματα
Θεωρίες αναλυτικών προγραμμάτων
Ανοιχτά και Κλειστά Αναλυτικά Προγράμματα
Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής
Piaget και αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής
Montessori και αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής
Το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Ελληνικού Νηπιαγωγείου.

Διδακτικοί στόχοι
Ταξινόμηση διδακτικών στόχων
Ιεράρχηση των διδακτικών στόχων
Επίτευξη των διδακτικών στόχων-διδακτικές στρατηγικές

Μέθοδοι και τεχνικές στην εκπαίδευση
Oμαδοκεντρική μέθοδος
Δασκαλοκεντρική μέθοδος
Ευρηματική μέθοδος
Μέθοδος Project
Προγραμματισμένη διδασκαλία

Εποπτικά μέσα διδασκαλίας

Αξιολόνηση του μαθήματος

Παρακαλούμε η παρούσα να κοινοποιηθεί στα Δημ Σχολεία και Νηπιαγωγεία της χώρας (Δημόσια και Ιδιωτικά), στα σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας καθώς και στα γραφεία συντονιστών του εξωτερικού για να λάβουν γνώση ενυπόγροφα όλοι οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.